Tuesday, August 28, 2007

ما بچه ها و راه هاي علاقه مند كردن ما به مهد كودك


آمــاده سازی كــــودک بــرای ورود به مهدكــودک: اول بايد كودك را با محيط مهد آشنا كرده و براي او توضيح داد كه مي‌تواند در مهد بازي كند، دوست پيدا كند و كارهاي جديد ياد بگيرد و در ضمن به او توضيح داد، در آنجا مربياني هستند كه آنها هم او را دوست دارند و به طور مداوم به او اطمينان داد كه بعد از يك ساعت مشخص، پدر و مادر حتما دنبال او خواهند آمد. در روزهاي اول بهتر است حدود نيم ساعت همراه كودكان در مهدكودك ماند و سعي كرد او را با ديگران آشنا كرد تا كم‌كم حس امنيت و اعتماد به ديگر كودكان و مربيان مهد در او ايجاد شود. از روزهاي بعد مي‌توان او را در حدود 1تا2 ساعت در مهد گذاشته و به او قول داد كه براي مثال در عرض 2 ساعت حتما دنبالش خواهيم آمد و حتما آن‌را اجرا كنيم. اگر كمي دير شود، كودك حتما مهدكودك را جاي امني نمي‌داند و آن را موجب جدايي خود از مادر مي‌بيند، پس با ديدن مادر به او مي‌چسبد و ديگر علاقه‌اي به رفتن به مهد نخواهد داشت؛ به همين دليل است كه ايجاد امنيت دركودك اهميت مي‌يابد و حتما بايد به آن توجه كرد. كم‌كم مي‌توان زمان باقيماندن كودك در مهد را بيشتر كرد ولي نبايد بدين گونه باشد كه كودك را از ساعت 7 صبح تا 4 بعدازظهر در مهد بگذاريم، زيرا در صورتي كه كودك ساعاتي طولاني تحت مراقبت كسي غير از مادر خودش باشد، از لحاظ وابستگي به مادر دچار مشكل خواهد شد و نسبت به مراقبان مهدكودك علاقه پيدا كرده و جدا شدن از آنها هم برايش سخت خواهد بود. فرضيه‌اي كه روان‌شناسان آنرا فرضيه‌ تك مادري مي‌نامند، مويد اين مطلب است كه كودك بهتر است بيشترين ساعات روز را تحت مراقبت يك نفر به خصوص مادر باشد نه اينكه بيشترين زمان خود را در مهد كودك بگذراند.
با تشكر از خانم سميرا اسلاميه در وب:روانشناسي كودك

9 comments:

Anonymous said...

بيتا ي عزيزم اميدوارم به مهد كودك بروي و در آنجا كارهاي خوبي ياد بگيري.

Anonymous said...

عزيز نازنينم مي دانم در دانستن و ياد گيري عجله داري .اميدوارم در زندگيت بهترين درس ها را بياموزي و بهترين كار ها را انجام دهي وهميشه به ياد خدا باشي.

Anonymous said...

اولین تجربه بچه ها از جامعه تحت تاثیر اولین خاطرات آنهاست از ورود به مهد کودک . خاطراتی که در ساختن شخصیت آنها تا بزرگسالی تاثیر میگذارد امیدوارم در این زمینه هم موفق باشی عزیز دلم

Anonymous said...

مامی جون عزیزم از اینکه برای من اینهمه زحمت می کشید خیلی ممنونم.مرسی از این وب قشنگی که برام درست کردین

Anonymous said...

بیتای عزیزم انشاالله تو عزیزم از اول مهر بری مهد کودک و چیزهای خوبی یاد بگیری خیلی دوستت دارم

Anonymous said...

خاله شهره عزیزم مرسی از زحماتی که برای وب بیتا می کشید

Anonymous said...

احسن به این مادر بزرگ که تمام وقت وفکرش برای بهتر شدن وموفقیت بیتا نازنینم است ممنونم کار منرا کمتر کردی

Anonymous said...

مامی جان از مطالب آموزنده ات ممنون از مامانهای دیگر خواهش می کنم بخوانند وعمل کنن متشکرم

Anonymous said...

بيتاي نازنين
مبارك باشد مهد كودك رفتنت
هميشه موفق باشي
من روز اول مدرسه گم شدم چون مامانم كنارم نبود ولي شما مامان ومامان بزرگ هاي بي نظيري داري
مي بوسمت